2017. szeptember 2., szombat

Komiza: Itt
Háborús túrák: Itt
Strandok: Itt

Visre egy egész napot szántunk, no nem teljesen, a nap végét mindenképpen strandon fejezzük majd be. Hogy melyiken, az még titok volt előttünk.
Komizáról tíz kilométer távolságra van Vis városa. A Szent Jeromos templom mellett láttuk, hogy az ingyenes parkolóból épp farol ki egy kocsi. Fa alatti parkoló! Kincset ér az árnyék a negyven fokos melegben.

Radosevic Palota

Igaz, hogy Szent Jeromos félszigete távol fekszik a várostól, de még reggel van, nem számít. Kikötővel szemben megtaláltuk a turisztikai információs irodát, ahol a kedves hölgy adott egy térképet, megtoldva egy ingyenes füzetkével, amiben Vis összes látványossága pontokba szedve és ez a térképen megjelölve. Ég és föld a különbség a komizai iroda hisztis kiszolgálójától.
halpiac

A kikötőbe majd csak órák múlva érkezik be a komp, de az átjutásra váró autók sora végtelen, valahol a városon túl a vége. Összefutottunk egy magyar családdal, százötvenedikek a sorban, és úgy értesültek, a kompra kb. száz autó fér fel. Hiába jöttek a deles komphoz, csak az estivel fognak átjutni Splitbe.
Gyors döntés, biztos ami biztos, megvesszük a haza útra a kompjegyet. A jegy nem járatra szól, hanem napra. Utolsó nap tuti, hogy a komp indulása előtt négy órával itt leszünk. Kikötővel szemben a jegypénztár, beugrottunk.

Tramontana palota
Most már tényleg induljunk. A füzetke mutatásai szerint a parton és az első párhuzamosan futó utcán ha végig megyünk, mindent látni fogunk.

A parti látnivalók mutatósak, felújítottak, de a feljebb lévő utcán jelzett paloták teljes csalódás. Konkrétan csak a homlokfalak állnak leharcolva, néhol egy két szoba még használható, egyébként minden az enyészeté. A paloták leomlott belsejében az oldalfalakat és a régi padlózatot felveri a gaz, fák nőnek a kövek közül. Tragédia!

A szűk utcák, tele lepusztult épületekkel, beszakadt fakapukkal.
Rozoga házak földszinti lakásaiba az ablakokon keresztül bekukkantottunk, a szegénység mindenütt. Nem láttuk értelmét, hogy lépcsőzzünk az újabb és újabb roncs palotához.
Ráadásul a part és az első sor ház között fut egy autó út, korzózni sincs lehetőség.
Visszamentünk a partra, és ott nézelődtünk. Aztán hirtelen változás.

Elhagytuk a halpiacot és a
Spilice templomot, hirtelen száznyolcvan fokos fordulat  -  következett Vis Rózsadombja. A házak, paloták csili-vili kipofozottak, az épületek felújítottak, vagy lakóháznak, vagy apartmannak átalakítva.
De nem ám, hogy ide akárki bemehet! Út közepén kiemelkedő torlasz, amit csak a kártyával rendelkező autósok tudnak lesüllyeszteni.
Élveztük a csavargást, ittunk egy kávét a parton, és kihasználtuk a kikötőt kiszolgáló higiéniai központot. Bár ez a felújított, a turizmust kiszolgáló városrész kisebb volt az előző résznél, mégis itt tudtuk eltölteni az időnk nagy részét.

Kordult a gyomrunk, fordulás vissza. A kikötő mellett csak most vettük észre a hatalmas moped kölcsönzőt. A szigetet ezekkel a bérelt kismotorokkal rója a fiatalság, millió rohangál belőle az utakon. Kétszázötven kunáért adják egy napra.
A komp már elment és a magyar család autója a sor legelején! Uram atyám! Hogy káromkodhattak, amikor megtudták, hogy ők már nem férnek fel!

A kikötőbe épp befutott egy halászhajó, fedélzetén hatalmas jeges tartályokban szardíniák tömege. Rögtön indult a csomagolás. Ki nem hagyom, legalább egy kép erejéig.  A hajón egy őrült muki, zsebpecával halászott, a kampóra szúrt szardíniával. Párom fetrengett a röhögéstől.
- Te bolond vagy! Kilószám hullik a tengerbe a hajóról a kiselejtezett szardínia! Miből gondolod, hogy a te feltűzött haladat akár egyetlen ragadozó hal bekapja!?
Megjelentek a helyi lakosok, vásároltak pár kilót.

Benyitottunk a helyi boltba, összeszedtük az ebédnek valót. Vissza a kocsihoz, innen pár perc Szent Jeromos félszigete. Sajnos a templom nem látogatható. Mellette a monostor nyitva, mögötte a temető.

Kibogarásztuk a neveket régi sírokon, a Vinko név igen elterjedt. Beültünk az autóba, ráböktünk Pritiscina öblére, ott fogunk strandolni ma délután.

Vis és Komiza városát összehasonlítva, Komiza a nyerő. Az egész sziget egyszerű, elhanyagolt, nagyon ráfér egy teljes átalakítás. Ebben talán segíteni fog anyagilag, hogy a Mamma Mia második részét itt kezdik forgatni pár nap múlva. Állítólag a  hétszáz fős stáb már a szigeten tartózkodik.
Mi ebből csak annyit vettünk észre, hogy a szigetet átszelő autóút éles szerpentin kanyarjait gőzerővel szélesítik, hogy egy kamion is végig tudjon rajta menni.

Utolsó nap a komphoz négy órával előbb érkeztünk, harmadikként vártuk a behajózást.